Historia banku
Historia Banku
W bogatej historii narodu polskiego Spółdzielczość w tym także bankowa zajmuje swoje trwałe miejsce. Jest to jedna z najstarszych form spółdzielczości istnieje już ponad 160 lat.
Historia Spółdzielczości bankowej w Łubnianach to okres powojenny, sięga roku 1950, kiedy to na podstawie dekretu z dnia 25 października 1948 roku o reformie bankowej Sąd Okręgowy w Opolu postanowieniem z dnia 11 września 1950 roku powołał do życia Gminną Kasę Spółdzielczą w Łubnianach. Siedzibą zostały Łubniany, a terenem działania były gminy Turawa, Łubniany i Murów w powiecie opolskim.
Pierwsze Zgromadzenie Założycielskie Spółdzielni odbyło się w dniu 30 czerwca 1950 roku w lokalu gminnej świetlicy. Do Zarządu Spółdzielni zostali wybrani: Zuzanna Grala (przewodnicząca), Józef Śliwiński, Maria Gierok (członkowie) oraz Stefan Grojca i Edmund Czapek (z-cy członków). Komisję Rewizyjną tworzyli: Feliks Sitarz, Jerzy Grojec, Karol Czurlok, Tadeusz Piątek i Eugeniusz Marek. Pierwszym kierownikiem Spółdzielni został Wilhelm Jambor.
Od 1958 roku Kasy Spółdzielcze przekształcały się w spółdzielnie oszczędnościowo-pożyczkowe. Kasa Spółdzielcza w Łubnianach przekształciła się 8 kwietnia 1962 roku i przyjęła nazwę Spółdzielni Oszczędnościowo-Pożyczkowej fakt ten został zarejestrowany postanowieniem Sądu Powiatowego z 25 czerwca 1962 roku. Kierownikiem kasy i członkiem Zarządu a potem SOP był Pan Paweł Gawlica, a Prezesem Zarządu Buchta Franciszek.
11 marca 1968 roku dokonano rejestracji nowej nazwy Spółdzielni obowiązującej do dziś tj. Bank Spółdzielczy w Łubnianach. Od grudnia 1970r. kierownikiem Banku był Pan Józef Tokarek a od 8 lipca 1972 roku władze Banku ukonstytuowały się następująco: Prezes Zarządu Franciszek Buchta, członkowie Augustyn Jendryca i Ludwik Soporowski, który pełnił funkcję kierownika Banku. Skład Rady to: Józef Cholewa – przewodniczący, Leon Kasprzyk, Michał Radecki, Ryszard Sochor, Werner Palt, Franciszek Śliwa i Józef Bursy – członkowie.
Znaczny rozwój Banku Spółdzielczego w Łubnianach nastąpił w latach siedemdziesiątych kiedy to wybudowano w Opolu jedne z największych w Polsce, Opolskie Zakłady Drobiarskie, a ich zaplecze produkcyjne zlokalizowano na terenie działania BS. Bank bardzo aktywnie włączył się w kredytowanie budowy ferm drobiarskich, produkcji drobiu i obsługi rachunków bankowych. Zwiększone zadania wykazały jednoznacznie, że dzierżawione dotychczas od GS pomieszczenia na Bank nie wystarczają. To też 16 lutego 1976 roku zakupiono od osoby prywatnej budynek w centrum Łubnian oraz przystąpiono do jego adaptacji i zagospodarowania na potrzeby banku.
W latach 1976 – 1981 dyrektorem Banku był Pan Roman Broniszewski a w latach 1982 – 1992 Pan Ferdynand Witkowski, Radą Nadzorczą kierował od 1965 – 1987 roku Pan Józef Cholewa, a od 1987 roku do 1992 Pan Werner Palt, od 1992 roku do 2014 roku przewodniczył Radzie Pan Józef Gerstenberger. Pracami Zarządu kierował Pan Jerzy Głuszek, a od 1993 roku Stanisław Dembowski.
Bank miał swój udział w aktywizowaniu społeczności lokalnej poprzez kredytowanie budownictwa mieszkaniowego, inwentarskiego i rzemiosła. Sukcesy te odnosił mimo załamania się gospodarki kraju oraz ograniczonego wpływu na rentowność usług bankowych.
Samorząd bankowy zawsze dbał o pomnażanie udziałów członkowskich i funduszy własnych wydzielając z nadwyżek bilansowych znaczne kwoty.
Z chwilą przejścia z gospodarki centralnie sterowanej do gospodarki rynkowej to jest od 1989 roku, Bank przeżywał wszystkie z tym związane zawirowania, utrzymano jednak jego dalszy rozwój.
Na początku lat dziewięćdziesiątych Bank bardzo aktywnie uczestniczył w przebudowie struktur organizacyjnych bankowości spółdzielczej. Najwcześniej bo w listopadzie 1990 roku powstał Gospodarczy Bank Wielkopolski, który utworzyło około 200 banków spółdzielczych wśród których był Bank Spółdzielczy w Łubnianach. Natomiast gdy w 1992 roku większość banków spółdzielczych Opolszczyzny zdecydowała o tworzeniu Gospodarczego Banku Południowo-Zachodniego we Wrocławiu wśród jego założycieli znalazł się również Bank Spółdzielczy w Łubnianach.
Z GBPZ „S.A.” Bank współpracował do końca 1998 roku a w latach 1999 – 2002 z Dolnośląskim Bankiem Regionalnym S.A. we Wrocławiu . Bank jest też członkiem założycielem Krajowego Związku Banków Spółdzielczych.
W latach dziewięćdziesiątych wobec załamania się koniunktury na rynku rolnym zmieniono strategię dalszego rozwoju Banku. Uznano, że obsługiwany teren trzech podopolskich gmin: Łubniany, Murów i Turawa ze słabym rolnictwem nie wystarczy na osiąganie wyników gwarantujących dalszy rozwój Banku. Uzyskanie zgody na rozszerzenie terenu działania pozwoliło na zwiększenie ilości placówek Banku i wejście na teren miasta Opola.
W październiku 2000 roku Bank obchodził jubileusz 50-cio lecia istnienia. Z tej okazji „za 50-letnią działalność w interesie swoich udziałowców służbę swojemu regionowi i ojczyźnie” Krajowy Związek Banków Spółdzielczych odznaczył Bank złotym medalem im Franciszka Stefczyka a szereg pracowników i działaczy odznaczono za zasługi dla spółdzielczości bankowej.
Charakterystyczną niezmienną od lat cechą Polskich Banków Spółdzielczych jest także to, że są to Banki o rdzennie polskim kapitale, których dodatkowym atutem jest bliskość i znajomość własnych klientów oraz ich potrzeb kredytowych.
Bank Spółdzielczy w Łubnianach pozostaje ważnym elementem lokalnego rynku usług finansowych. Dzielnie stawia czoła konkurencji, co nie jest rzeczą łatwą. Na stałe wpisany w krajobraz lokalnego środowiska czynnie uczestniczy w życiu społecznym, gospodarczym i kulturalnym dotując i sponsorując wiele istotnych dla społeczeństwa przedsięwzięć.
Zostało to zauważone i docenione przez Opolską Izbę Gospodarczą, której Kapituła Laurów Umiejętności i Kompetencji zdecydowała o przyznaniu Bankowi Spółdzielczemu w Łubnianach – Srebrnego Lauru i Złotego Lauru „Umiejętności i Kompetencji w kategorii „Instytucja Finansowa”
Bank Spółdzielczy w Łubnianach funkcjonuje już ponad 70 lat i jest Bankiem w 100% z polskim kapitałem, bardzo mocno związanym z miejscem lokalizacji i tutejszym społeczeństwem.
Potrafił wykorzystać szanse rozwoju, jakie stwarzały zachodzące zmiany w okresie transformacji ustrojowej czy związane z wejściem Polski do Unii Europejskiej.
W przyjętej przed laty Strategii działania Banku określono, że BS będzie funkcjonował na rynku samodzielnie, będzie rozwijał się i umacniał kapitałowo. W celu zwiększenia bezpieczeństwa funkcjonowania banku podjęto decyzję o przystąpieniu Banku do Spółdzielni Systemu Ochrony, która wspiera dalsze samodzielne funkcjonowanie na rynku poprzez zapewnienie płynności i adekwatności kapitałowej.
Aby to zrealizować, trzeba było pozyskiwać nowych klientów, rozszerzać rynek poprzez uruchamianie nowych placówek Banku.
Trzeba tu jednoznacznie stwierdzić, iż Bank zrealizował te założenia z sukcesem. Oto najważniejsze z działań Banku na przestrzeni ostatnich lat:
- już w styczniu 1993 roku uruchomiono pierwszą placówkę terenową w Opolu przy ul. Ozimskiej 19 – w samym centrum wojewódzkiego miasta,
- w listopadzie 1993 roku uruchomiono placówkę w gminie Turawa, gdzie dzięki przychylności wójta gminy Bank otrzymał do zagospodarowania lokal w nowym budynku Urzędu Gminy, a w następnym roku pozyskał do obsługi budżet tej gminy,
- w maju 1995 roku Bank przenosi do nowego lokalu POK w Murowie
- ważny moment w dziejach Banku to rok 1999 kiedy podjęta została współpraca z największą Spółdzielnią Mieszkaniową ZWM w Opolu i już w tym roku uruchamia na Osiedlu Nr 3 wieloosobowy POK przy ul. Sosnkowskiego
- w maju 2001 roku BS uruchamia kolejną placówkę na Osiedlu nr 2 w Opolu przy ul. Fieldorfa
- w tym samym roku w lipcu Bank – po zakupieniu i zaadoptowaniu – przenosi POK w Budkowicach do własnego budynku,
- w lutym 2002 roku wykorzystuje okazję, że w Jełowej likwiduje swoją placówkę Poczta Polska. Bank przejmuje lokal od Wójta gminy i w krótkim czasie uruchamia POK w Jełowej.
- w maju 2005r. uruchamia czwartą placówkę w Opolu na Osiedlu nr 4 przy Spółdzielni Mieszkaniowej,
- również w maju 2007r. Bank uruchamia drugi POK na terenie Gminy Turawa – w Kadłubie Turawskim
- w maju 2009r. uruchomiono POK w Osowcu
- w listopadzie 2012r. POK w Luboszycach
- w 2018r. zakupiono lokal w Murowie, gdzie po adaptacji przeniesiono POK
- w 2020r. Pandemia Covid-19 zmienia strategię Banku, następuje restrukturyzacja sieci Punktów Obsługi Klientów
-
w 2022r. przekroczono granice 1000-ca klientów korzystających z rachunków bankowości elektronicznej.
-
w 2023r. wdrożenie w Banku dobrych praktyk z zakresu ESGE-to środowisko i klimat; S- socjal-społeczeństwo -ludzie społeczna odpowiedzialności; G-ład korporacyjny -dobre zarządzanie; -Inwestycja Banku w Fotowoltaike
-
w 2025r przystąpienie Banku do SOC BPS (Centrum Bezpieczeństwa)- wdrożenie zasad zarządzania ryzkiem ICT- jednolitych standardów bezpieczeństwa teleinformatycznego.
Wszystkie te zrealizowane działania zaowocowały bardzo szybkim przyrostem ilości obsługiwanych klientów i przychodów. W tym okresie suma bilansowa Banku rośnie trzydziestokrotnie, osiągane zyski – mądrze dzielone przez właścicieli Banku – przeznaczane są głównie na powiększenie funduszy własnych.
BS w Łubnianach z sumą bilansową 120 milionów złotych jest bankiem średniej wielkości ale jest zrzeszony w gronie innych 320 BS w Banku Polskiej Spółdzielczości a siła grupy to już 100 miliardów sumy bilansowej.
Bank stawia coraz mocniej na nowoczesność:
- w 2006 roku wymienił stary program komputerowy na nowoczesny DefBank2000, dzięki czemu mógł zaoferować swoim klientom nowoczesne produkty, takie jak m.in.:
- konta internetowe
- infolinie
- karty kredytowe
- karty płatnicze (VISA Elektron i VISA Biznes)
- prowadzenie operacji w tzw. czasie rzeczywistym
W okresie od 2006 roku Bank uruchomił 5 bankomatów: w Łubnianach, Turawie, Budkowicach, Murowie i Jełowej.
Dopiero po rozwinięciu sieci placówek, pozyskaniu klientów i osiągnięciu wymaganego poziomu kapitałów własnych BS zdecydował się na budowę nowej Centrali Banku.
Inwestycję zrealizowano w rekordowo krótkim okresie powstał ładny nowoczesny budynek Banku.
Dzięki temu, że Klienci i władze gmin powierzają Bankowi swoje finanse, może on realizować w praktyce przyświecające mu hasło „Bank Spółdzielczy szansą dla społeczności lokalnej”, bo pieniądze tu inwestowane wspierają rozwój rolnictwa, małego biznesu, rzemieślników. Wspierają też gminy w realizacji ich zadań inwestycyjnych.
Podatek płacony przez Bank wraca do gmin a wypracowany zysk pozwala na podejmowanie zadań rozwojowych, tym samym na coraz lepszą obsługę klientów.
Władze BS rozumieją, że Bank jest po to aby dobrze służyć lokalnej społeczności.
Zarząd i Rada Nadzorcza ma wizję funkcjonowania swego Banku jako uniwersalnego, nowoczesnego, wyłącznie z polskim kapitałem, stanowiącego potrzebną instytucję finansową o charakterze lokalnym. Atutem jest kadra pracownicza, młoda, wykształcona, stale podnosząca swoje kwalifikacje i co ważne – wywodząca się z terenu działania BS.
Wyróżnienia i gratulacje
W ciągu ostatnich lat Bank był wyróżniany i nagradzany za swoje osiągnięcia m.in. Srebrnym i Złotym Laurem Umiejętności i Kompetencji w kategorii instytucja finansowa przez Opolską Izbę Gospodarczą. Bank Polskiej Spółdzielczości wyróżnił Bank Statuetką za Zasługi dla Zrzeszenia Banku Polskiej Spółdzielczości. Krajowy Związek Banków Spółdzielczych nadał Bankowi „Złoty Medal im. Franciszka Stefczyka" za długoletnią działalność w interesie swoich udziałowców, służbę swojemu regionowi i ojczyźnie.
Wyrazy uznania i podziękowanie za wieloletnią pracę, osiągnięcie i trwały wkład w rozwój i budowę dobrej marki instytucji finansowej, świadczącej usługi najwyższej jakości dla ludności i gospodarki regionalnej oraz podtrzymującej najlepsze tradycje spółdzielczości w Polsce i na Śląsku Opolskim przekazał Marszałek Województwa Opolskiego.
Mamy świadomość w Banku, że na sukces Banku składają się sukcesy naszych klientów, członków i pracowników. Rozumiemy tez ludzką potrzebę doceniania i wyróżnienia tych, którzy sukces odnieśli.
Na wniosek Rady Nadzorczej i Zarządu Banku:
- Prezes Narodowego Banku Polski przyznał najwyższe odznaczenia resortowe tj. Odznakę Honorową Za Zasługi dla Bankowości Rzeczpospolitej Polskiej czterem pracownikom z kierownictwa Banku
- Minister Gospodarki przyznał Honorowe Odznaki za Zasługi dla gospodarki Rzeczpospolitej Polskiej pięciu naszym przedsiębiorcom
- Marszałek Województwa Opolskiego przyznał Odznakę Honorową za Zasługi dla Województwa Opolskiego pięciu przedsiębiorcom i dwom członkom Banku
- Bank Polskiej Spółdzielczości Bank Zrzeszający przyznał: jedną Diamentowa Odznakę Za Zasługi dla Polskiej Bankowości Spółdzielczej Prezesowi Zarządu, trzy Odznaki Szmaragdowe i 18 Odznak Złotych Za Zasługi dla Polskiej Bankowości Spółdzielczej pracownikom, członkom Rady Nadzorczej i członkom banku.